لینک جدید اشتراک
www.eshterak.info

۱۳۸۷ بهمن ۲, چهارشنبه

راهنمای استفاده ازنرم افزار فیلتر شکن سی پروکسی ( Cproxy )


نرم افزار را پس از دانلود روی سیستم خود نصب کنید. پس از اتمام مراحل نصب ، در صورتی که آیکن آن در نوار وظیفه (کنار ساعت) قرار گرفت ، نرم افزار فعال است و می توانید از آن استفاده کنید. اگر آیکون آنرا در نوار وظیفه نمی بینید ، روی آیکن آن در Desktop دابل کلیک کنید تا نرم افزار اجرا شود و آیکن آن در نوار وظیفه قرار گیرد
نرم افزار را میتوانید از یکی از لینکهای زیر دریافت کنید

http://www.cproxy.com/
http://www.iraniazad.org/Download/File/CPROXY-IRAN%20PROXY.zip
آموزش استفاده از نرم افزار CProxy: نرم افزار را پس از دانلود روی سیستم خود نصب کنید. پس از اتمام مراحل نصب ، در صورتی که آیکن آن در نوار وظیفه (کنار ساعت) قرار گرفت ، نرم افزار فعال است و می توانید از آن استفاده کنید. اگر آیکون آنرا در نوار وظیفه نمی بینید ، روی آیکن آن در Desktop دابل کلیک کنید تا نرم افزار اجرا شود و آیکن آن در نوار وظیفه قرار گیرد
سپس یک پنجره ی مرورگر Internet Explorer باز کنید و آدرس سایت فیلتر شده را در Address bar مرورگر وارد کنید و صبر کنید تا سایت مورد نظر باز شود.
تنظیمات نرم افزار:
نرم افزار CProxy بصورت پیش فرض کیفیت نمایش تصاویر را در حالت متوسط قرار داده است. این موضوع بدین معنی است که ممکن است کیفیت نمایش برخی از تصاویر از حالت عادی ، پایین تر باشد. البته این مسئله به افزایش سرعت باز شدن صفحات کمک می کند. بویژه اگر از اینترنت DialUp استفاده می کنید. اما اگر می خواهید تصاویر به شکل معمولی خود نمایش داده شوند ، روی آیکن CProxy در نوار وظیفه کلیک کنید تا پنجره ی تنظیمات نرم افزار ظاهر شود. سپس از منوی سمت چپ روی گذینه ی Acceleration level کلیک کنید. در این قسمت، دو میله ی تنظیم درجه برای تصاویر GIF و JPEG وجود دارد. با کم و زیاد کردن این درجه ، می توانید کیفیت نمایش تصاویر را تعیین کنید.
در حالت عادی ، دستکاری تنظیمات دیگر را توصیه نمی کنیم!
توضیحات اضافه:
نرم افزار CProxy به یک پروکسی سرور در کشور جمهوری چک متصل می شود و در نتیجه ip address کامپیوتر شما به این کشور تغییر می کند. پروکسی این نرم افزار از نوع High-Anonymous نیست و سایتهای میزبان توانایی تشخیص ip address اصلی را دارند!
سرعت نرم افزار مناسب است و تقریبا می توان گفت از بقیه ی نرم افزارهایی که تاکنون معرفی شده ، مناسبتر است. اما پس از استفاده ی طولانی مدت ، لازم است روی آیکن آن در نوار وظیفه راست کلیک کنید و پس از آن روی Restart کلیک کنید.
در نتیجه جهت دور زدن فیلترینگ با سرعت مناسب ، نرم افزار CProxy را پیشنهاد می کنیم. اما اگر مخفی شدن کامل address ip برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است ، می توانید از نرم افزارهایی مانند Gpass و یا Ultrasurf استفاده کنید.

از فايرفکس بعنوان فيلترشکن استفاده کنيد



شاید اکثر شما در وبگردیهاتون بارها به این پیغام برخوردید که بیجهت و بدون دلیل شما رو از ورود به سایت موردنظرتون محدود می کنه:
“مشرک گرامی دسترسی به این سایت امکان پذیر نمی باشد”
دلیل این محدودیت می تواند موارد زیر باشد :
سایتهای ضداخلاقی
سایتهای سیاسی ویژه
سایتهای معاند جمهوری اسلامی
سایتهایی که کلمات ویژه و ممنوعه توشون وجود داره
سایتهایی که شکایتی ازشون شده، قوانین کپی رایت رو ندیده گرفتن یا بقیه موارد قانونی
سایتهایی که اشتباها دسترسی به اونها ممنوع شده
برای عبور از فیلتر دو گام در پیش رو دارید:
1. مرحله اول نصب فایر فاکس نسخه ۳ : برای نصب فایرفاکس، میتونید از لینک دانلود فایرفاکس ۳ استفاده کنید. البته حجم دانلود حدود ۷ مگابایته. پس از دانلود می تونید فایرفاکس رو براحتی نصب کنید. (اونهایی که نسخه های مختلف لینوکس دارن (مثل اوبونتو) این مرور گر رو بطور پیش فرض دارن و نیازی به دانلود نیست.)
2. مرحله دوم نصب افزونه php*roxy : در محیط مرورگر فایرفاکس، روی این لینک یعنی نصب افزونه پی اچ پروکسی کلیک کنید تا افزونه نصب شود. این افزونه خیلی کم حجمه و خیلی راحت نصب میشه. البته برای نصب یه بار از شما تایید می گیره. پس از نصب این افزونه، فایرفاکس رو ببندید و مجددا اجرا کنید و کار تمومه.
با این کار در سمت راست نوار وضعیت فایر فاکس (پایین) یه داریه سبز و آبی رنگ که درونش یه حرف P یه شکل پرچم نشون داده شده می بینید. از حالا به بعد وقتی یه سایت به دلیل محدودیت دسترسی باز نشد، یه بار روی این دایره کلیک کنید. مطمئن باشید باز میشه.
حالا کی بود می گفت فایرفاکس بده؟
پ.ن: گاهی دوستان می گن که نصب نمیشه. ولی من به این مشکل برنخوردم. دوباره سعی کنید و البته حتما توی(مرور گرbrowser) فایرفاکس باشید. یه کم دقت و حوصله لازمه به همراه دستورالعملهای فوق. موفق باشید.

JAP نرم افزار فیلترشکن


با این برنامه شما میتونید هر سایتی رو باز کنید. سرعتش هم بد نیست. در قسمت سرویس می تونید از بین سرویس های پولی و مجانی یکی رو انتخاب کنید سرعت مجانی هاش خوبهip : 127.0.0.1 port:4001
رو هم خاموش کنید بعضی وقتها جواب میده که سرعتش تو این حالت خیلی بیشتر میشه anonymity

اگه فقط حجمش زیاده حدود 15 مگا بایت چون سایت تو ایران فیلتره و نمی شه از سایتش دانلود کرد من یه جای دیگه آپلود کردم






۱۳۸۷ دی ۲۹, یکشنبه

نرم افزار فیلتر شکن فارسی (Gpass 4 )







برنامه ای بسیار خوب و دارای گرافیک بسیار مناسب شما می توانید هر برنامه و مرورگری رو به محیط این برنامه اضافه کنید تا خود برنامه اتوماتیک پروکسی رو در برنامه ست کنه این برنامه اولین برنامه ای هست که به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می کند سرعت برنامه هم دارای کیفیت خوبی هست شما می توانید آی پی و پورت رو به صورت دستی در تمام برنامه ها ست کنیدIp:127.0.0.1 Port:8000
برنامه را از یکی از 3 سرور زیر دانلود کنید









معرفی نرم افزار فیلترشکن / UltraSurf همراه با آموزش استفاده از آن




جالب است بدانید سایت هایی وجود دارد برای نشان دادن ای پی و سرور شما مثل http://www.cmyip.com/ که این سایت تنها آی پی مجازی شما را نشان دهد و توانایی نشان دادن ای پی حقیقی شما را ندارد لذا اگر شما با نرم افزار های آن اسپید کانکت شویدآی پی را به صورت مجازی تغییر می دهد که تنهامی توانی از سد فیلتر بگذرید ولی به راحتی قابل شناسایی هستید برای دیدن این موضوع به سایت زیر به روید تا از آی پی واقعی و حتی سروری که از آن خدمات می گیرید مشخص شود http://www.ip2location.com/ib2/ به هر حال برای رفع این نقیصه از نرم افزار چینی اولترا سورف که به تاره گی به روز شده استفاده کنید این نرم افزار فوق العاده قوی بوده . می توانید بعد از کانکت شدن به آدرس بالا روید و مشاهده کنید که تمام رد پای شما را تغییر می دهد برای دانلود آدرس زیر را کلیک کنید . در صورت خراب بودن لینک به آدرس سایت آن در زیر همین آدرس بروید و اولین لینک در صفحه مذبور کلیک کنید تا نرم افزار دانلود شود و فراموش نکنید سایت این نرم افزار به زبان چینی بوده که شما می بایست اولین خط لینک آنرا کلیک کنید (در بالای آن صفحه
http://www.wujie.net/downloads/ultrasurf/u.zip
http://wujie.net/
ممکن است برخی از آنتی ویروسها این نرم افزار را به عنوان یک تروجان یا ویروس تشخیص دهند. اما این نرم افزار به هیچ عنوان ویروس نیست و این مسئله با چند آنتی ویروس بروز شده ثابت شده است!!!
آشنایی با نرم افزار UltraSurf ۸.۸:
UltraSurf 8.5 نرم افزاری جهت دور زدن فیلترینگ است که علاوه بر این، امکان مخفی کردن آی پی آدرس و جستجوی ناشناس در اینترنت را فراهم می آورد.
این نرم افزار برای عبور از فیلترینگ ، از یک پروکسی سرور واقع در کشور آمریکا استفاده می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد موقعیت سرور Ultrasurf 8.5 ، پس از اجرای آن به این سایت مراجعه کنید.
آموزش استفاده از نرم افزار:
کار با این نرم افزار بسیار ساده است. فایل را پس از دانلود از حالت zip خارج کنید و فایل US 8.5 را اجرا کنید. چند لحظه منتظر بمانید تا به سرور متصل شود. سپس نرم افزار را minimize کنید تا در نوار وظیفه (کنار ساعت) قرار بگیرد. اکنون یک پنجره مرورگر Internet Explorer باز کنید و آدرس سایت فیلتر شده را در Address Bar مرورگر تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید. چند لحظه صبر کنید تا سایت مورد نظر باز شود. جهت غیر فعال کردن نرم افزار ، روی آیکن آن در نوار وظیفه و یا آیکن قفل طلایی رنگ که کنار صفحه قرار می گیرد ، راست کلیک کنید و آخرین گذینه یعنی Exit را انتخاب نمایید.
در صورتی که نرم افزار پس از اجرا به سرور متصل نشد ، روی دکمه Retry کلیک کنید و یا نرم افزار را ببندید و دوباره اجرا کنید. با کلیک بر روی دکمه Option می توانید یکسری از ویژگی ها را به دلخواه تنظیم کنید.
در ارتباط با یاهومسنجر: در صورتی که پس از اجرای نرم افزار Ultrasurf ، نتوانستید از نرم افزار یاهومسنجر استفاده کنید و با آی دی خود Sing In کنید، می توانید نرم افزار Ultrasurf را ببندید و پس از Sing In شدن دوباره اجرا کنید. و یا به تنظیمات پروکسی مرورگر Internet Explorer بروید و پروکسی را غیر فعال کنید. تنظیمات پروکسی مرورگر Internet Explorer در مسیر زیر قرار دارد:
Tools ==> Internet Options ==> Connections ==> Setting(Lan Settings)
سپس تیک گزینه ی Use a proxy server for this connection را بردارید. پس از Sing In شدن به ID خود ، می توانید دوباره پروکسی را فعال کنید.
نحوه ی استفاده از نرم افزار Ultrasurf در مرورگرهای دیگر
برای استفاده از نرم افزار Utrasurf در مرورگرهای غیر از Internet Explorer ، باید پروکسی اتصال به سرور را بصورت دستی در تنظیمات پروکسی مرورگر وارد کنید. مشخصات پروکسی نرم افزار Ultrasurf به شکل زیر است:
IP Address: 127.0.0.1 Port: 9666

نحوه ی ست کردن پروکسی در مرورگر Mozilla Firefox:
در بالای پنجره ی فایرفکس روی Tools کلیک کنید. از منویی که ظاهر می شود، آخرین گذینه یعنی Options را انتخاب کنید. در پنجره جدید روی سربرگ Network کلیک کنید. در این قسمت روی دکمه Settings کلیک کنید. اکنون وارد قسمت تنظیمات پروکسی مرورگر فایرفکس شده اید. در این قسمت گذینه ی Manual proxy configuration را انتخاب کنید تا مستطیلهای پایین آن فعال شود. سپس در قسمت اول یعنی HTTP Proxy ، پروکسی زیر را وارد کنید:
HTTP Proxy: 127.0.0.1 Port: 9666
مسیر تنظیمات پروکسی در مرورگر فایرفکس بطور خلاصه:
Tools ==> Options ==> Network ==> Settings ==> Manual proxy configuration
سپس تمام پنجره ها را OK کنید و در نوار آدرس مرورگر خود آدرس یک سایت فیلتر شده را وارد کنید و صبر کنید تا سایت مورد نظر باز شود.
توجه داشته باشید که محل ست کردن پروکسی در برخی از نسخه های فایرفکس ، ممکن است با این مسیری که گفته شد ، متفاوت باشد. به عنوان مثال تنظیمات پروکسی در مرورگر Firefox 1.5 ، در مسیر زیر قرار دارد:
Tools ==> Options ==> General ==> Connection Settings ==> Manual proxy configuration
نحوه ی ست کردن پروکسی در مرورگر Opera:
1- ابتدا یک پنجره ی مرورگر Opera را باز کنید
2- در بالا پنجره ی بر روی Tools کلیک کنید و از منویی که ظاهر می شود آخرین گذینه یعنی Preferences را انتخاب و کلیک کنید
3- در پنجره ای که ظاهر می شود بر روی سربرگ Advanced کلیک کنید
4- در قسمت سمت چپ بر روی Network کلیک کنید
5- در قسمت Network بر روی Proxy Servers کلیک کنید
اکنون تیک گذینه ی اول یعنی HTTP را بزنید.
مسیر تنظیمات پروکسی در مرورگر Opera بطور خلاصه:
Tools==> Preferences ==> Advanced ==> Network ==> Proxy servers
پروکسی را بصورت زیر وارد کنید:
HTTP: 127.0.0.1 Port: 9666
سپس تمام پنجره ها را OK کنید و آدرس سایت فیلتر شده را در نوار آدرس مرورگر Opera وارد کنید

۱۳۸۷ دی ۲۷, جمعه

راهنمای جامع مقابله با فیلترینگ

جزوه الکترونیک "راهنمای جامع مقابله با فیلترینگ" کاملترین مرجعی است که تاکنون به زبان فارسی در زمینه فیلترینگ و روشهای مقابله با آن نگاشته شده است. حتی در میان مراجع انگلیسی هم کمتر مرجعی را میتوان پیدا کرد که تا این حد کامل و یکجا به مسئله فیلترینگ پرداخته باشد.
این جزوه بر اساس مقالات سایت نوفیلتر شکل گرفته و به این منظور تهیه شده است که بتواند به راحتی بین افراد و سایر وب سایتها منتشر شود تا پس از فیلتر شدن سایت اصلی توسط جمهوری اسلامی این آموزشها همچنان در اختیار هموطنان قرار داشته باشد. دوستانی که برایشان امکان دارد میتوانند ضمن توجه به این نکات 1) ، آن را بر روی وب سایتهای خود قرار دهند و با این کار از حق هموطنان خود در دسترسی آزاد به طلاعات حمایت کنند. اگر امکان آپلود فایل برایتان وجود ندارد میتوانید با لینک کردن به سایت نوفیلتر یا معرفی آن به دوستانتان ما را در این راه یاری کنید.
جزوه الکترونیک به طور کامل توسط سایت نوفیلتر پشتیبانی میشود و طبق فواصل زمانی معین، نسخه‌های به روز شده آن منتشر خواهند شد. همچنین خوانندگان میتوانند سوالات و نظرات خود را در رابطه با موضوعات مطروحه در این جزوه در قسمت انجمن سایت مطرح کنند.
فرمت جزوه "راهنمای جامع مقابله با فیلترینگ" به صورت فایل PDF است و برای خواندن آن نیاز به آدوب آکروبات 6 یا بالاتر دارید. برنامه آکروبات در اغلب سی‌دی های نرم‌افزاری وجود دارد، همچنین شما میتوانید آن را به رایگان از سایت آدوبی دانلود کنید.
منبع: no-filter.com
>> برای دریافت این جزوه (فایلPDF ) اینجا را کلیک کنید.
_____________________________________
1) لطفاً قبل از اینکه فایل "راهنمای جامع مقابله با فیلترینگ" را بر روی وب سایت خود آپلود کنید یا برای دانلود به وب سایت ما لینک کنید نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:
1. از همه دوستانی که فایل راهنمای جامع را بر روی سایتشان قرار میدهند خواهشمندیم رسم امانتداری را حفظ کرده و از تغییر در نام و محتوای فایل خودداری کنند.
2. با وجودی که ما پهنای باند بسیار بالایی داریم ولی به شما اکیداً توصیه میکینم مستقیماً از لینکهای دانلود سایت ما استفاده نکنید. زیرا به زودی دسترسی به سایت ما توسط جمهوری اسلامی مسدود خواهد شد و تمام لینکهای دانلودی که از سرور ما استفاده میکنند از کار خواهند افتاد. سعی کنید فایل را بر روی سرور خودتان یا یکی از سرورهای عمومی مثل Rapid Share آپلود کنید.
3. اگر برای آپلود، بر روی سرورتان فضای ذخیره‌سازی یا پهنای باند کافی ندارید، میتوانید بازدید کنندگانتان را برای دانلود به سایت ما ارجاع دهید. توجه داشته باشید که لینک دانلود فایل را مستقیماً در سایت خود قرار ندهید، بلکه به جای این کار از لینک صفحه دانلود استفاده کنید. زیرا با هر آپدیت، لینک دانلود فایل تغییر پیدا میکند.
4. از کسانی که این فایل را بر روی سرورهایشان آپلود کرده‌اند میخواهیم آدرس وب سایت خود را برای ما ارسال کنند تا در قسمت میرورها (Mirrors) نمایش داده شود. بدیهی است در صورت عدم تمایل، لینک شما نمایش داده نخواهد شد.
5. از تمام کسانی که فایل راهنمای جامع را بر روی سرورهایشان آپلود کرده‌اند یا برای این منظور از لینکهای وب سایت ما استفاده میکنند میخواهیم ترتیبی دهند تا در کنار لینک دانلودشان، نام وب سایت اصلی یعنی No-filter.com به صورت لینک نمایش داده شود.

مقابله با فیلترینگ معکوس


فیلترینگ معکوس محصول تحریمهای ایالات متحده آمریکا بر علیه نظام جمهوری اسلامی است. این تحریمها در ابتدا برای اعمال محدودیتهای مالی و تجاری علیه ایران و چند کشور دیگر وضع شدند ولی دامنه آنها امروزه به دانلود نرم‌افزار و سایر خدمات رایگان اینترنت در حال گسترش است.
این نوع از فیلترینگ به طور اساسی با فیلترینگی که تا کنون در مورد آن صحبت کردیم متفاوت است. این گونه از فیلترینگ نه توسط دولت ایران بلکه بوسیله شرکتهای آمریکایی اعمال میشود و اساس آن بر کنترل IP آدرس مشتری توسط وب سایت شرکتهای مذکور استوار است، به طوری که اگر IP آدرس مشتری متعلق به یکی از کشورهای مورد تحریم باشد از ارائه خدمت به او امتناع میشود.
شیوه مقابله با این نوع از فیلترینگ، بر ٢ رویکرد کلی متکی است: اول، استفاده از خدمات شرکتهای مشابه (غیر آمریکایی) و دیگری تغییر IP آدرس. در زير روشهای مقابله با فیلترینگ معکوس توضیح داده شده‌اند:
تغییر ISP:همانطور که گفته شد اساس فیلترینگ معکوس بر بلوک کردن IP آدرسهای ایرانی توسط شرکتهای آمریکایی است. به همین جهت، بهترین راه حل، پیدا کردن سرویس‌دهنده اینترنتی هست که IP آدرسهای آن به نام ایران ثبت نشده باشند. سرویس‌دهندگان تازه تأسیس و سرویس‌دهندگان اینترنتی که پهنای باند خود را از طریق ماهواره یا شرکتهای خارجی تأمین میکنند ممکن است مفید واقع شوند. برای اینکه بفهمید یک IP آدرس به نام چه کشوری ثبت شده است میتوانید از سایتهای زیر کمک بگیرید:
http://www.2privacy.com/
http://www.hcidata.co.uk/اگر نتوانستید در داخل کشور ISP مناسبی پیدا کنید ممکن است مجبور شوید از ISP های خارج از کشور استفاده کنید. به کمک ویندوز XP میتوانید به لیستی از ISPهای کشورهای مختلف دسترسی پیدا کنید. این ISPها عمدتاً رایگان هستند ولی توجه داشته باشید که شما برای اتصال به آنها متحمل هزینه تماس بین‌الملل خواهید شد. در موارد اضطرار و برای کارهای حساسی مانند پرداختهای آنلاین شاید معقولانه‌ترین کار این باشد که به جای قبول مشکلات و ریسک استفاده از پروکسیهای عمومی، هزینه چند دقیقه تماس بین‌الملل را متقبل شوید.
آينه ها (Mirrors):اگر مشکل شما با فیلترینگ معکوس تنها در دانلود فایل یا نرم‌افزار است، برایتان ساده‌تر است تا به جای تغییر IP آدرس، از میرورها استفاده کنید. میرورها، کپی مطالب و فایلهای یک وب سایت در سایتهای دیگر هستند. اگر وب سایت اصلی به شما اجازه دانلود فایل مورد نظرتان را نمیدهد سعی کنید آن فایل را از وب سایتهای دیگر دریافت کنید. برای پیدا کردن میرور مناسب میتوانید از سایت filemirrors.com کمک بگیرید.
شرکتهای مشابه:اگر شرکتی از فروش محصول یا خدماتش به شما خودداری میکند، منطقی‌ترین کار این است که شما هم سعی نکنید به زور پولتان را به جیب آن شرکت واریز کنید. در عوض سعی کنید محصول یا خدمات مورد نیازتان را از شرکتهای مشابه خریداری کنید. در این میان شرکتهای کانادایی و با یک رتبه پایین‌تر شرکتهای اروپایی بهترین جایگزینها هستند. ولی به هر حال، گاهی بعضی محصولات (خصوصاً محصولات نرم‌افزاری) فقط توسط شرکتهای آمریکایی عرضه میشود، همچنین محصولات و خدمات این شرکتها در مقایسه با رقبای اروپایی‌شان از کیفیت و قیمت مناسب‌تری برخوردار است.
پروکسی:پروکسی یک ارتباط غیر مستقیم بین کامپیوتر مشتری با سرور شرکت میزبان ایجاد میکند. این ویژگی باعث میشود تا بتوان از پروکسی برای فائق آمدن بر مشکل فیلترینگ معکوس استفاده کرد. زیرا در این حالت IP آدرس مشتری از دید شرکت میزبان مخفی میماند و در واقع کامپیوتر میزبان به جای IP آدرس حقیقی مشتری، IP آدرس پروکسی را می‌بیند و چنین تصور میکند که مشتری در کشوری که پروکسی در آن قرار دارد ساکن است. نکات زیر شما را در استفاده از پروکسی راهنمایی میکند:
1. اگر قصد دارید از پروکسیهای عمومی برای کارهای حساس استفاده کنید، حتماً به خطرات امنیتی استفاده از این گونه پروکسی‌ها توجه داشته باشید. زیرا ممکن است ناخواسته اطلاعات مهم خود را در اختیار هکرها یا دزدان اینترنتی قرار دهید. در واقع پروکسیهای عمومی به هیچ وجه برای کارهای مهمی مانند پرداختهای اینترنتی توصیه نمیشوند.2. از آنجایی که برای کارهای حساس نظیر وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری از پروتکل اتصال ایمن (SSL) یا رمزنگاری شده استفاده میشود، شما حتماً باید از پروکسیهای HTTPS یا Socks استفاده کنید. پروکسیهای معمولی (HTTP) در این مورد کارایی ندارند. اکثر وب پروکسیها نیز از اتصال ایمن پشتیبانی نمیکنند و برای این منظور مناسب نیستند.3. پروکسی مورد استفاده شما باید از نوع ناشناس (Anonymous) باشد تا IP آدرس حقیقی شما را به سایت میزبان اطلاع ندهد.4. استفاده از پروکسی، دقیقاً همان روشی است که هکرها و سارقان اینترنتی برای شناسایی نشدن از آن استفاده میکنند. به همین جهت بانکها و مؤسسات مالی آنلاین نظیر پی‌پال به شدت نسبت به استفاده از پروکسی‌ها حساس هستند و چنانچه متوجه شوند برای دسترسی به حساب شما از پروکسی استفاده شده یا اینکه به طور مکرر از IP آدرسهای مختلف به حساب شما دستیابی شده، ممکن است حساب شما را به حال تعلیق درآورند و از شما بخواهند برای فعال کردن مجدد آن با آنها تماس بگرید.

برای عبور از سانسور معرفی یک فیلتر شکن جدید


از طریق پیوند (لینک) زیر می توانید از مانع سانسور عبور کنید. این صفحه قابل سانسور نیست و می‌توان در هر جا آن را مورد استفاده قرار داد و از طریق آن به صفحات سانسور شده دست یافت. نبوغ این خادم جانشینی (پروکسی سرور) در این است که همه چیز را به عکس تبدیل می‌کند و به همین دلیل برای خادم‌های امنیتی (فایرول) غیرقابل تشخیص است.
http://pici.picidae.net/

راه هاي دسترسي به سايتهايي که فیلتر شده اند






بي ترديد بارها اتفاق افتاده که نياز ضروري به دسترسي به سايتي داشته ايد اما با احترامات خاص (همان مشترک گرامي!!) مسئولين مخابرات روبرو شده ايد، اين مقاله براي شما نوشته شده است. توجه کنيد که راه هاي مختلف در شرايط گوناگون مفيد خواهند بود و هر بار بسته به نيازتان بايد راه متناسب را در پيش بگيريد.
همه راه هاي دسترسي به سايتهايي که مسدود شده اند:1- اشتراک در خوراک سايتها: يکي از بهترين و موثرترين راهها، اشتراک در خوراک سايتهاست، البته بايد در آدرس فيدبرنر سايت مورد نظر مشترک بشيد، اگر سايت مورد نظر آدرس فيدبرنر ارائه نداده، خودتان برايش بسازيد. اگر نميدانيد خوراک چيست، اين را بخوانيد.
2- استفاده از ip بجاي url: بجاي آدرس سايتها از ip آنها استفاده کنيد. براي بدست آوردن ip سايت ها در حالي که به اينترنت وصل هستيد به Command PromptAccessories برويد، بنويسيد ping http://www.example.com/ (بجاي example نام سايت مورد نظر را وارد کنيد.) و اينتر رو بزنيد. عددي مثل 69.147.76.140 به شما ميدهد، از آن بجاي url استفاده کنيد. اين عدد ip سايت خوشمزه است. اگر خوشمزه براي شما فيـ.لتره ميتونيد از اون استفاده کنيد.
3- وارد کردن s بعد از http : با قرار دادن s بعد از http در url سايتها ميتوانيد به بسياري از سايتها که چنين امکاني دارند، دسترسي داشته باشيد، بعنوان مثال اگر بالاترين براي شما فيـ.لتره از اين و اگر دنباله فيـ.لتره از اين استفاده کنيد.
4- افزونه هاي فاير فاکس: برخي از افزونه هاي فايرفاکس در اين زمينه بسيار خوب و قدرتمند عمل ميکنند، در مقاله اي مستقل به معرفي برخي از بهترين هاي آنها خواهم پرداخت، اينجا به عنوان نمونه ميتوان از * !freeaccess plus نام برد که با آن قادر به دسترسي به معروفترين سرويسهاي مسدود شده وب ميشويد.
5- صفحه ذخيره شده در سايتهاي بوکمارکينگ: بعضي سايتهاي اشتراکي و بوکمارک مانند stumbleupon و furl يک کپي از صفحاتي را که توسط کاربران به اشتراک گذاشته ميشود ذخيره ميکنند. شما از طريق اين سايتها ميتوانيد به صفحه مورد نظرتان دسترسي پيدا کنيد.
6- کش سايتهاي جستجو: سايتهاي جستجويي همچون گوگل و ياهو صفحات رو ذخيره ميکنند، شايد براي شما هم اتفاق افتاده باشد مواردي که در گوگل يا ياهو جستجو کرده ايد، اما وقتي ميخواسته ايد نتايج رو ببينيد، صفحه مورد نظر فيـ.لتر بوده، شما کافيه روي کلمه ي cache در نتايج جستجو کليک کنيد و به نسخه ذخيره شده ي صفحه مورد نظر دسترسي پيدا کنيد.
7- سرويسهاي مترجم: سايتهايي مانند AltaVista BabelFish و Google Translate امکان ترجمه آنلاين صفحات اينترنت از يک زبان به زبان ديگر را ميدهند، به يکي از آنها برويد و آدرس مورد نظر را براي ترجمه وارد کنيد.
8- دريافت از طريق ايميل: بعضي سايتها مانند Web2Mail صفحات وب را به ايميل تبديل ميکنند، به آدرس www@web2mail.com ايميل بزنيد، آدرس صفحه مورد نظر رو در محل موضوع ايميلتون وارد کنيد، بعد از حدود 5 دقيقه صفحه مورد نظر به ايميلتون ارسال ميشود.
9- نرم افزار هاي فيـ.لتر شکن: شما هم لابد بسياري از نرم افزارهاي فيـ.لتر شکن را امتحان کرده ايد اما جواب نداده اند، آخرين نسخه ultrasurf رو امتحان کنيد، مطمئن باشيد که جواب ميده. آخرين نسخه ultrasurf رو از اينجا دريافت کنيد. توجه داشته باشيد که هميشه بايد از آخرين و جديدترين نسخه اين نرم افزار استفاده کنيد.
10- سايتهاي فيـ.لتر شکن: البته سايتهاي فيـ.لترشن اغلب خودشان بسرعت فيـ.لتر ميشوند، اينجا برويد و ايميل تان را وارد کنيد. هر روز آدرس يک سايت فيـ.لتر شکن جديد به ايميل شما ارسال ميشود. البته خود اين آدرس فيـ.لتره، اما کافيه شما يکبار موفق به ورود به اون بشيد.
11- ريدايرکت کردن با کوتاه کننده هاي url: سايت هايي هستند که آدرس هاي url را به آدرسهاي کوتاه تري تبديل ميکنند. ميتونيد آدرس مورد نظر را به آدرس کوتاه تري تبديل کنيد و روي اون کليک کنيد تا به آدرس مورد نظر وارد شويد. بعنوان نمونه ميتوانيد از MooURL يا SnipURL استفاده کنيد.
12- پروکـ.سي در مرورگر: سايتهاي متعددي هستند که پروکـ.سي هاي رايگان ارائه ميدهند، در فايرفاکس Advanced>Network>ConnectionSettings>Manualproxyconfigurationبرويد، پروکـ.سي را مقابل HTTP proxy وارد کنيد.
در اينترنت اکسپلورر به Tools>Internet Options>Connections>LAN Settings برويد، تيک Proxy Server را بزنيد و پرکـ.سـي را وارد کنيد.
13- آرشيو اينترنت: سايت Internet Archive بيشتر وبسايتها را آرشيو ميکند. وارد سايت Internet Archive شده، آدرس سايت مورد نظر را وارد کنيد، روي take me bake کليک کنيد و آخرين تاريخ آرشيو شده در سايت را ببينيد.

پروکسی چیست؟


پروکسی در لغت به معنای "وکیل" و "به نیابت کسی کاری را انجام دادن" است. در دنیای اینترنت پروکسی به کامپیوتری گفته میشود که به سایر کامپیوترها اجازه میدهد تا از طریق آن با مقصدشان یک ارتباط غیر مستقیم برقرار کنند.
بیایید این مطلب را با یک مثال ساده بیشتر توضیح دهیم. فرض کنید شما در یک اداره کار میکنید. هر اتاق این اداره یک خط تلفن دارد که به تلفنخانه مرکزی اداره وصل است. حال اگر شما بخواهید از اداره به منزلتان زنگ بزنید لازم است یک شماره (مثلاً ٩) را بگیرید و بعد از تلفنچی اداره بخواهید که شماره تلفن منزلتان را گرفته و به شما وصل کند. نقش تلفنخانه و تلفنچی در این مثال دقیقاً مانند نقش پروکسی در اینترنت است. وقتی کامپیوتری از طریق پروکسی به اینترنت وصل است و میخواهد به یک فایل دسترسی پیدا کند، ابتدا درخواستش را به پروکسی میفرستد. سپس پروکسی به کامپیوتر مقصد متصل شده و فایل درخواستی را دریافت میکند و بعد آن را برای کامپیوتر درخواست کننده میفرستد.









این شکل ارتباط مستقیم بین کامپیوترهای سرویس دهنده و سرویس گیرنده را نمایش میدهد.








این شکل ارتباط از طریق پروکسی را نشان میدهد. همانطور که می‌بینید عملاً هیچ ارتباط مستقیمی بین کامپیوتر سرویس دهنده و کامپیوتر سرویس گیرنده وجود ندارد
همانطور که می‌بینید پروکسی در اینجا به عنوان یک واسطه عمل میکند و عملاً هیچ ارتباط مستقیمی بین کامپیوترهای سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده وجود ندارد. حال ممکن است برایتان این سوال پیش آید که کاربرد پروکسی چیست و چرا گاهی از آن استفاده میشود. پاسخ این است که برای استفاده از پروکسی دلایل زیادی وجود دارد که ذیلاً به مهمترین آنها اشاره میشود:
بالا بردن امنیت شبکه:گاهی مدیران شبکه برای بالا بردن امنیت شبکه‌شان و حفاظت کاربران در برابر هکرها از پروکسی استفاده میکنند. در این حالت به جای این که تک‌تک کاربران مستقیماً به اینترنت متصل شوند، همگی از طریق یک پروکسی به اینترنت وصل میشوند. به این ترتیب مدیر شبکه می تواند با نصب فایروال و سایر نرم‌افزارهای امنیتی و با نظارت بر پروکسی از کل شبکه تحت مدیریتش محافظت کند.
اعمال محدودیت بر کاربران:گاهی علت استفاده مدیران شبکه از پروکسی، اعمال محدودیت بر کاربران است. البته توجه کنید که اعمال محدودیت، صرفاً به معنی فیلترینگ یا سانسور نیست بلکه ممکن است مدیر شبکه فقط استفاده از برخی نرم‌افزارها (مانند چت) را برای کاربرانش ممنوع کند.
کش کردن (Caching):یکی از کاربردها مهم پروکسی انجام کش است. کش به یک نسخه بایگانی شده از محتویات اینترنت بر روی پروکسی گویند. فرض کنید در شبکه‌ای که از پروکسی ایستفاده میکند چند صد کاربر وجود دارد. حال یکی از این کاربران مخواهد اخبار سایت بی‌بی‌سی را بخواند، لذا درخواستی را به پروکسی فرستاده و پروکسی نیز صفحه مورد نظر را از سایت بی‌بی‌سی گرفته و برایش ارسال میکند. در اینجا پروکسی میتواند یک نسخه از این صفحه را بر روی هارد دیسکش ذخیره کند. حال اگر کاربر دیگری تقاضای همین صفحه را بکند دیگر لازم نیست پروکسی مجدداً به سایت بی‌بی‌سی مراجعه کند، بلکه خیلی راحت نسخه‌ای که روی هارد دیسکش ذخیره شده را برای وی میفرستد. با انجام این کار هم به سرعت و کارایی شبکه اضافه میشود و هم از ترافیک و بار شبکه کاسته میگردد. البته انجام عمل کش، الگوریتم پیچیده‌ای دارد و پروکسی باید به نحوی این کار را انجام دهد تا از ارسال اطلاعات تاریخ گذشته اجتناب شود.
حفظ هویت:علت استفاده بعضی کاربران از پروکسی، مخفی ماندن و شناسایی نشدن است، زیرا از دید کامپیوتر میزبان، آن کسی که تقاضای اطلاعات کرده پروکسی است نه کاربر. البته هر کس برای مخفی کاری دلایل خاص خود را دارد. ممکن است شما یک شخص معروف باشید و نخواهید کسی بفهمد که شما از چه سایتهایی بازدید کرده‌اید. حالت دیگر این است که یک هکر بخواهد به یک سیستم نفوذ کند و هیچ ردپایی از خود بجا نگذارد.
توجه داشته باشید که همه پروکسی‌ها برای مخفی کاری مناسب نیستند و از این نظر به دو دسته ناشناس (Anonymous) و غیر ناشناس (Non-Anonymous) تقسیم میشوند. پروکسی‌های ناشناس، هویت فردی که ازشان استفاده میکند را حفظ میکنند در حالی که پروکسی‌های غیر ناشناس هویت (IP آدرس) کاربرشان را به کامپیوتر هدف اطلاع میدهند.
تحت نظر گرفتن و سرقت اطلاعات:به مثالی که در اول این بحث آورده شد برگردید. همواره برای تلفنچی اداره این امکان وجود دارد که به مکالمات شما دزدکی گوش دهد و از کارتان سر درآورد. عین همین مسئله برای پروکسی صادق است. گاهی یک سازمان امنیتی یا یک نهاد دولتی مثل FBI اقدام به ایجاد پروکسی عمومی میکند و سعی میکند با تحت نظر قرار دادن کسانی که از پروکسی آنها استفاده میکنند، اقدام به شناسایی هکرها و خرابکاران کند. گاهی نیز این هکرها و دزدان اینترنتی هستند که اقدام به ایجاد پروکسی میکنند و قصدشان این است تا با زیر نظر گرفتن کاربران، اطلاعات مهم آنها مثل شماره کارت اعتباری و پسوردها را سرقت کنند.
گذشتن از سد سانسور (فیلترینگ):این خصوصیت پروکسی که یک ارتباط غیر مستقیم بین مبدا و مقصد بوجود می‌آورد، آن را برای دور زدن سیستمهای فیلترینگ بسیار مناسب ساخته است. زمانی که ارتباط مستقیم شما با یک سایت به دلیل فیلترینگ قطع شده، شما میتوانید به طور غیر مستقیم و به کمک پروکسی به آن دسترسی پیدا کنید، البته به شرط این که خود پروکسی فیلتر نشده باشد. در ادامه این کاربرد پروکسی را بیشتر توضیح میدهیم.
اگر شما قصد دارید از پروکسی برای عبور از فیلتر استفاده کنید، لازم است ٣ مرحله را طی کنید. اول این که یک پروکسی آزاد در خارج از محدوده فیلترینگ پیدا کنید. سایتهای زیادی وجود دارند که لیستی از پروکسی‌ها را در اختیارتان میگذارند. آدرس تعدادی از این سایتها در اینجا آمده است:
Stayinvisible
Proxy 4 Free
Public Proxy Servers
Proxz
NNTime
AliveProxy
به احتمال زیاد دسترسی شما به اکثر سایتهای فوق مسدود شده است. اگر چنین است با تایپ عبارت "proxy list" در گوگل سعی کنید سایتی را پیدا کنید که فیلتر نشده باشد. برای این کار میتوانید از کش (Cache) گوگل نیز کمک بگیرید. مطمئناً با کمی حوصله میتوانید به لیستی از پروکسیها دسترسی پیدا کنید! ولی توجه داشته باشید که ممکن است تنها تعداد کمی از آن پروکسی‌ها برای شما کار کنند. راهنمائیهای زیر شما را در انتخاب پروکسی مناسب کمک میکند:
195.175.37.6:8080
proxy.net:3128
بسیاری از سانسور کنندگان اینترنت برای این که جلوی استفاده کاربرانشان از پروکسی را بگیرند، پورتهای متعارف را مسدود میکنند. لذا شما باید به دنبال پروکسی‌ بگردید که خدماتش را بر روی پورتی ارائه کند که مسدود نباشد.
در ایران پروکسیهایی که روی پورت 80 قرار دارند برایتان کار نخواهند کرد. پس وقتتان را بیهوده تلف نکرده و به راحتی از آنها صرف‌نظر کنید. پروکسیهایی که روی پورتهای 3128 و 8080 هستند چندان قابل اعتماد نیستند، زیرا دیده میشود که ISPها و مخابرات مکرراً این پورتها را بلوک میکند.سایر پورتها باز هستند ولی متأسفانه پیدا کردن پروکسی که روی پورتهای نامتعارف کار کند چندان آسان نیست.
آدرس پروکسی:آدرس پروکسی که قصد استفاده از آن را دارید نباید در لیست سیاه مخابرات باشد وگرنه کار نخواهد کرد. عملاً این امکان برای سانسور کنندگان وجود ندارد که آدرس تمام پروکسی‌ها را در لیست سیاهشان قرار دهند؛ چون هر روزه هزاران پروکسی شروع به کار میکنند و صدهها عدد نیز از ارائه سرویس باز می‌مانند. کنترل و شناسایی همه پروکسی‌ها برای سانسور کنندگان کاری غیر ممکن است.
پروکسی عمومی :بسیاری از پروکسی‌ها توسط سازمانها و مؤسسات و برای ارائه خدمت به کاربران خودشان ایجاد شده‌اند. این دسته از پروکسی‌ها از ارائه سرویس به شما امتناع خواهند کرد. برای استفاده از گروهی دیگر از پروکسی‌ها ممکن است نیاز به پسورد داشته باشید. برای این که بتوانید از آنها استفاده کنید باید مشترکشان شوید و آبونمان بپردازید. خوب، اگر قصد پول خرج کردن ندارید تنها گزینه باقیمانده برایتان پروکسی‌های عمومی و پروکسی‌های حفاظت نشده هستند. پروکسی‌های حفاظت نشده در اصل متعلق به مؤسسات و سازمانها هستند و برای استفاده داخلی خودشان طراحی شده‌اند ولی به علت ضعف در مدیریت و پیکربندی، به افراد خارج از آن سازمان نیز سرویس میدهند. بدیهی است که عمر این پروکسی‌ها بسیار کوتاه می‌باشد و به محض این که صاحبان پروکسی به سوء استفاده از پروکسیشان پی ببرند آن را خواهند بست. پروکسی عمومی (Public Proxy) به پروکسی میگویند که برای استفاده رایگان عموم کاربران اینترنت طراحی شده است. عملاً چنین پروکسی وجود ندارد؛ چرا که ایجاد و نگهداری یک پروکسی هزینه زیادی برای صاحب آن دارد و در مقابل هیچ منفعتی هم برای او به همراه ندارد (البته بجز وب پروکسی‌ها). بنابراین نسبت به پروکسی‌های عمومی به دیده احتیاط نگاه کنید، زیرا ممکن است متعلق به سازمانهای جاسوسی یا دزدان اینترنتی باشد. البته گاهی چنین پروکسی‌هایی از طرف سازمانهای مبارزه با سانسور هم راه اندازی میشوند.
انواع پروکسی‌ها
پروکسی HTTPبيشتر پروکسی‌هایی که به آنها برخورد میکنید از این گروه هستند. این پروکسی‌ها برای دیدن صفحات وب طراحی شده‌اند و فقط از پروتکل HTTP پشتیبانی میکنند. البته گاهی پروتکل FTP نیز توسط بعضی از آنها پشتیبانی میگردد. از این پروکسی‌ها نمیتوان برای دیدن صفحات رمزنگاری شده (Secure) استفاده کرد، زیرا پروتکل مورد استفاده برای این صفحات HTTPS است.
پروکسی HTTPSمعمولاً این پروکسی‌ها از هر دو پروتکل HTTP و HTTPS پشتیبانی میکنند و میتوان از آنها برای مرور صفحات وب رمزنگاری شده نیز بهره برد.
پروکسی ساکس (Socks)این پروکسی‌ها که خود به دو دسته Socks 4 و Socks 5 تقسیم میشوند، طوری طراحی شده‌اند تا از کل پروتکلهای اینترنت پشتیبانی کنند. این پروکسی‌ها، غالباً روی پورت 1080 قرار دارند.
وب پروکسی (CGI-Proxy)این پروکسی‌ها که در اصطلاح عوام به آنها فیلترشکن میگویند با سایر پروکسیهای فوق‌الذکر اختلاف ریشه‌ای دارند. اینها در واقع وب سایتهایی هستند که به کاربر اجازه میدهند از طریق آنها به سایر وب سایتها دسترسی یابد و برای این منظور از برنامه‌هایی (اسکریپت) استفاده میکنند که به زبانهای برنامه نویسی تحت وب (مثل PHP و Perl) نوشته شده‌اند. از آنجایی که کار کردن با این پروکسی‌ها بسیار ساده است، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

فیلترینگ در ایران


هنوز بیش از یک دهه از ورود اینترنت به ایران نمی‌گذرد. اگر چه کاربران ایرانی در سالهای اولیه ورود این تکنولوژی به کشورشان خاطره‌ای خوب و به دور از سانسور را تجربه کردند ولی دیری نپایید که کشورشان به یکی از بزرگترین سانسور کنندگان اینترنت تبدیل شد. امروزه ایران به همراه چین از بزرگترین سانسور کنندگان اینترنت به شمار میرود و این در حالی است که رشد اینترنت در ایران بسیار چشمگیر است و از یک میلیون کاربر در سال ۲۰۰۱ به پنج میلیون در سال ۲۰۰۵ رسیده است و بنابر پیش‌بینی شرکت مخابرات تا سال ۲۰۰۹ این تعداد به بیست و پنج میلیون نفر خواهد رسید.
در حال حاضر در ایران ۶۵۰ سرویس دهنده اینترنت (ISP) و ۱۸ شرکت ICP وجود دارند. شرکت ارتباطات دیتا، وابسته به شرکت مخابرات ایران، بزرگترین سرویس دهنده اینترنت در کشور است و اغلب ISPها از او سرویس میگیرند.
مطابق آنچه در "مقررات و ضوابط شبکه‌های اطلاع رسانی رایانه‌ای" آمده است، کلیه ایجاد کنندگان نقطه تماس بین‌الملل از جمله شرکت مخابرات موظفند سیستم فیلترینگ داشته باشند تا از دسترسی کاربران به سایتهای غیر‌مجاز ممانعت شود.
ضوابط و مصادیق موارد فیلتر توسط شورای عالی اطلاع رسانی تصویب و اعلام میشود. هم اکنون یک کمیته سه نفره متشکل از نمایندگان صداوسیما، وزارت ارشاد و وزارت اطلاعات از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مأمور نظارت بر فعالیتهای اینترنتی است. این گروه با تهیه فهرست سایتهایی که باید مسدود شوند، تنها مرجع رسمی مسئول در این زمینه است. با این حال بارها دیده شده که قوه قضائیه راساً در امر فیلترینگ دخالت کرده و مستقیماً دستور مسدود سازی سایتهای اینترنتی را به مخابرات ابلاغ نموده است.
سانسور اینترنت در ایران به شیوه‌های مختلف و در سطوح مختلف انجام میگیرد. برای آن دسته از سایتهایی که سرویس‌دهنده (Server) و گردانندگان آن در ایران هستند برخورد به صورت قوه قهریه و سیستم قضائی است ولی برای آن دسته از سایتهایی که مرکز کنترل آنها در خارج از حیطه اقتدار جمهوری اسلامی قرار دارد، برخورد به صورت مسدود سازی دسترسی کاربران ایرانی به سایت مورد نظر می‌باشد.
بر اساس یکی از جدیدترین و معدود تحقیقات میدانی انجام شده توسط مؤسسه اپن‌نت (OpenNet) که سعی دارد وضعیت فیلترینگ را در کشورهای مختلف دنیا بررسی کند، حدود ۳۰ درصد از سایتهای مورد بررسی این مؤسسه در ایران مسدود بودند (۴۹۹ سایت از ۱۴۷۷). نتایج تحقیقات این مؤسسه که در یک گزارش ۲۹ صفحه‌ای منتشر شده است نشان میدهد که ایران یکی از سخت‌ترین و شدیدترین سیستمهای فیلترینگ را به اجرا گذاشته است. خلاصه‌ای از نتایج این تحقیق ذیلاً آمده است:
- در حال حاضر فیلترینگ در ایران بر روی موضوعات مربوط به ایران، به ویژه سایتهای فارسی زبان تمرکز کرده است. سایتهای غیر مرتبط با مسائل داخلی ایران و نیز سایتهای غیر فارسی بسیار کمتر در معرض خطر فیلتر شدن قرار دارند.
- فیلترینگ خصوصاً وبلاگهای شخصی و سایتهای ارائه دهنده خدمات وبلاگ نویسی را مورد هدف قرار داده است. در طول دوره تحقیق (سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵) فیلتر کردن وبلاگها به طور فزاینده‌ای افزایش نشان میداد. با این که برای فیلتر کنندگان ساده تر است کل سایت ارائه دهنده خدمات وبلاگ نویسی را بلوک کنند ولی ایران در اکثر موارد به جای این کار، اقدام به مسدود کردن جداگانه وبلاگها نموده است. به نظر میرسد هدف ایران از این کار این باشد که میخواهد دسترسی به بعضی وبلاگها حفظ شود در حالیکه وبلاگهای مخالفان مسدود شده باشد.
- یکی دیگر از حوزه‌های تمرکز فیلترینگ سایتهای خبری است. آمار نشان میدهد در حالیکه تنها ۵ درصد سایتهای خبری انگلیسی فیلتر شده‌اند، این تعداد در مورد سایتهای خبری فارسی زبان به ۵۰ درصد میرسد.
- فیلترینگ در حوزه سایتهای سکس و فیلترشکن نیز به شدت فعال است. به طوری که ۱۰۰ درصد سایتهای سکس و ۹۵ درصد سایتهای فیلترشکن مورد مطالعه در این تحقیق مسدود بودند.
- این تحقیق در آخر پیش‌بینی میکند علاوه بر این که فیلترینگ از لحاظ کمی در ایران گسترش پیدا میکند، از نظر کیفی نیز شیوه‌های فیلترینگ به تدریج دقیق‌تر و پیچیده‌تر خواهند شد.
همانطور که پیشتر گفته شد اغلب ISPهای ایران از شرکت مخابرات سرویس میگیرند. این دسته از ISPها عمدتاً سیستم فیلترینگ مستقل ندارند و از این لحاظ به مخابرات وابسته‌اند. آن دسته از ISPهایی که پهنای باند خود را از سرویس دهندگان بین‌المللی تهیه میکنند (مانند پارس آنلاین و چند ICP بزرگ دیگر در تهران) موظف به نصب سیستم فیلترینگ مستقل شده‌اند.
از نظر نرم‌افزاری، ایران برای اعمال سانسور از برنامه اسمارت فیلتر(Smart Filter) ساخت شرکت آمریکایی سکیور کامپیوتینگ (Secure Computing) استفاده میکند. این مطلب را نخستین بار رضا پارسا، رئیس اتحادیه ISPها، عنوان کرد و در توجیه آن افزود که اکثر سانسور افزارهای تولید داخل فاقد کیفیت مشابه‌های خارجی هستند.
استفاده ایران از نرم‌افزار اسمارت فیلتر در حالی صورت میگیرد که برای اینکار از شرکت سازنده هیچ گونه مجوزی اخذ نکرده است. این کار از لحاظ حقوق بین‌الملل سرقت محسوب شده و اگر روزگاری ایران بخواهد به سازمانهای بین‌المللی نظیر سازمان تجارت جهانی (WTO) بپیوندد باید بابت آن تاوان سنگینی را بپردازد.
چندی پیش بخش فارسی بی‌بی‌سی با آقای دیوید بارت، مدیر روابط عمومی شرکت سکیور کامپیوتینگ، مصاحبه‌ای انجام داده بود. وی در این مصاحبه ضمن تأکید بر این که شرکت متبوعش امتیاز نرم‌افزار خود را به هیچ شخص یا سازمانی در ایران واگذار نکرده، افزود بسیاری از شرکتهای ایرانی از نسخه آزمایشی(بتا) نرم‌افزار ما استفاده میکنند و شرکت سکیور کامپیوتینگ برای مقابله با این کار تمام IP آدرسهای ایران را بلوک کرده است به طوری که اکنون امکان دانلود و آپدیت این نرم‌افزار در ایران وجود ندارد.
از لحاظ تکنیکی، استفاده ایران از سانسور‌افزار اسمارت فیلتر محدود به صفحات وب است (پروتکل HTTP و پورت 80). معمولاً سایر سرویسهای اینترنت نظیر ایمیل، اف تی پی و چت مورد سانسور قرار نمیگیرند. فیلترینگ در ایران بر اساس لیست سیاه انجام میشود که این لیست حاوی نام دامین و IP آدرس سایتهای مسدود شده می‌باشد. در حال حاضر از کلمات کلیدی برای سانسور استفاده نمی‌شود.
با وجودی که حکومت ایران به شدت اینترنت را مورد سانسور قرار داده و در این زمینه سرمایه گذاریهای کلانی کرده است ولی به نظر میرسد دولت جمهوری اسلامی موفقیتش در امر فیلترینگ را بیشتر از آن که مدیون سیستم پرهزینه فیلترینگ خود باشد، مدیون سطح پایین دانش IT در کاربران ایرانی است. چنانکه، کمتر کاربر با تجربه اینترنتی را در ایران میتوان پیدا کرد که مختصر اطلاعاتی راجع به ساختارهای شبکه و اینترنت داشته باشد ولی باز هم در پشت درهای فیلترینگ محصور مانده باشد. ضعف سیستم فیلترینگ ایران به دو علت برمیگردد:
1. اصول و طراحی اولیه اینترنت بر مبنای تبادل آزاد اطلاعات صورت گرفته است و سیستمهای فیلترینگ اجزایی هستند که بعداً به آن تحمیل شدند و به همین جهت با سایر ساختارهای اینترنت کاملاً همخوانی ندارند. این ناهمخوانی شکافها و سوراخهای زیادی را بوجود آورده که کاربران میتوانند از آنها برای فرار از فیلتر استفاده کنند. این مسئله نه تنها در مورد سیستم فیلترینگ ایران بلکه در مورد کلیه سیستمهای فیلترینگ صادق است.
2. علت دوم به ضعف طراحی سیستم فیلترینگ ایران برمیگردد. همان طور که گفته شد هسته نرم‌افزاری سیستم فیلترینگ ایران را یک نرم‌افزار آمریکایی بنام اسمارت فیلتر تشکیل میدهد. این نرم‌افزار به پرخطا بودن (Erroneous) و بلوک بیش از حد (Overblocking) شهرت دارد. از طرف دیگر، از آنجایی که شرکت سازنده حاضر به فروش نرم‌افزارش به ایران نشده، ایران بطور غیر قانونی از نسخه آزمایشی این نرم‌افزار استفاده میکند و برای این که آن را با نیازهایش مطابق سازد ناچار شده تا در اصل برنامه تغییراتی بدهد و اصطلاحاً آن را بومی سازی کند. پروژه بومی سازی این نرم‌افزار زیر نظر وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام گرفته است. زیاد تعجب آور نیست که اگر این پروژه نیز مانند سایر پروژه‌های این وزارتخانه پر از ایراد و اشکال باشد.

علل و زمینه‌های پیدایش فیلترینگ


گسترش اینترنت زمینه‌ای را پدید آورد که طیف وسیعی از اطلاعات بتوانند بدون هیچ گونه محدودیتی در سراسر جهان منتشر شود. از طرف دیگر طیف مخاطبان اینترنت هم به همان اندازه محتویات آن وسیع و مختلف بود. دسترسی بی حد و حصر به اطلاعات و این حقیقت که هر کسی به هر گونه اطلاعاتی دسترسی داشته باشد بسیاری را به هراس انداخت و انتقادات شدیدی را به همراه آورد. گروهی از منتقدان کسانی بودند که به محتویات غیر اخلاقی اینترنت اعتراض داشتند و آن را خصوصاً برای جوانان و نوجوانان مضر و منحرف کننده میدانستند. گروه دیگر حکومتهایی بودند که تاب سخن مخالفان را نمی‌آوردند. این حکومتها سالها بود که با بسته و محدود نگه داشتن جامعه تحت سلطه‌شان و اعمال سانسور بر رسانه‌های سنتی نظیر مطبوعات و روزنامه‌‌ها سعی داشتند تفکر و ایدئولوژی خود را بر مردمانشان تحمیل کنند و به همین منظور با هرگونه تجدد و دگر اندیشی که مخالف با امیال آنها بود به شدت برخورد میکردند. تعجب ندارد که این قبیل حکومتها اینترنت و انتشار خارج از کنترل اطلاعات را تهدیدی جدی برای موجودیت خود تلقی کنند و با آن به مبارزه برخیزند. از آنجایی که اکثر این حکومتها سعی داشتند، برخلاف ماهیت ذاتیشان از خود وجهه‌ای دمکرات و آزادی خواه به نمایش بگذارند، نمی‌توانستند دلیل اصلی مخالفت خود را با تبادل آزاد اطلاعات ابراز کنند. این بود که آنها نیز به گروه قبلی پیوستند و لوای مبارزه با فساد و مطالب غیر اخلاقی را سر دادند.

به هر حال برای هیچ یک از دو گروه از اینترنت گریزی نبود. در واقع دستاوردهای علمی و فرهنگی اینترنت آنقدر شگرف بود که چشم پوشی از آن به راحتی میسر نمی‌شد. از آنجایی که اینترنت شبکه‌ای جهانی بود و بر اساس ساختار آن، هیچ گروه یا دولتی نمی‌توانست بر مطالبی که در آن انتشار میابد نظارت کامل داشته باشد، کم‌کم این ایده شکل گرفت تا به جای کنترل انتشار مطالب، بر دسترسی و استفاده افراد از اینترنت نظارت شود.
از اینجا بود که واژه‌ "فیلترینگ" وارد فرهنگ اینترنت شد. فیلترینگ در لغت به معنای پالایش و زدودن ناپاکیهاست و در فرهنگ اینترنت به معنی جلوگیری از دسترسی کاربران به سایتهایی است که حاوی مطالب ناشایست هستند که البته تعریف خود کلمه ناشایست مورد اختلاف نظر شدید میباشد.
برعکس آنچه ابتدا تصور می‌شد، فیلترینگ در زمینه مبارزه با فساد و مطالب غیر اخلاقی چندان موفق عمل نکرد و نه تنها نتوانست کاملاً جلوی انتشار این قبیل مطالب را در اینترنت بگیرد بلکه با خود مشکلات غیر منتظره‌ای را به همراه آورد که زمینه‌ساز انتقادات و حتی مخالفتهای شدیدی گشت.
مهمترین نقطه ضعف سیستمهای فیلترینگ این بود که از طریق نرم‌افزارهای کامپیوتری به اجرا گذاشته می‌شد. جای تعجبی ندارد که این سیستمها به علت ماهیت ماشینی‌شان هیچ درک و فهمی از نوشته‌ها و مطالب انسانی نداشته باشند و کورکورانه عمل کنند. مثلاً در بعضی وب سایتها، خصوصاً سایتهایی که خدمات وبلاگ نویسی ارائه میدهند، ممکن است صدها و شاید هزاران مطلب وجود داشته باشد که تنها درصد کمی از آنها دربر دارنده نکات غیر اخلاقی باشد. از آنجایی که سیستمهای فیلترینگ قادر به افتراق این موارد نیستند، دسترسی به کل سایت را مسدود میکنند و به این ترتیب باعث غیر قابل استفاده شدن حجم عظیمی از اطلاعات و مطالب ارزشمند میشوند.
مشکل بعدی فیلترینگ به این موضوع برمی‌گشت که کاربران اینترنت را طیف وسیعی از افراد تشکیل میدادند. از کودک ۷ ساله گرفته تا پیرمرد ۷۰ ساله و از یک فرد کم سواد گرفته تا یک استاد مجرب دانشگاه و همچنین افرادی با جنسیت مختلف، مذاهب گوناگون و سطوح فکری متفاوت. واضح است که افراد مختلف، نیازهای متفاوت داشته باشند و چه بسا مطالبی که برای یک عده مضر و گمراه کننده محسوب میشود برای عده‌ای دیگر مفید و حتی ضروری باشد. ولی سیستمهای فیلترینگ این قابلیت را نداشتند که این تفاوتها را متوجه شوند و به همین سبب، همه را به یک شکل تحت سانسور قرار میدادند.
معمولاً، سایتهایی غیر اخلاقی در نظر گرفته میشوند که حول و حوش مسائل جنسی و ابتذال دور میزنند. از آنجایی که محتویات این سایتها کم و بیش مشابه است، امکان فیلتر کردن کامل آنها وجود ندارد. زیرا هر روزه صدها عدد از این سایتها تأسیس میشوند و عملاً این امکان برای فیلتر کنندگان وجود ندارد تا همه آنها را شناسایی و مسدود کنند. در سخت‌ترین سیستمهای فیلترینگ، حتی یک کاربر کم تجربه به کمک موتورهای جستجو میتواند در کمتر از ده دقیقه به یکی از این سایتها دسترسی پیدا کند. به همین جهت، متأسفانه اغلب قربانیان فیلترینگ، کاربرانی هستند که مایلند از اینترنت به نحو شایسته‌ای استفاده کنند.
با توجه به مطالب فوق به نظر میرسد فیلترینگ بیش از آن که توانسته باشد اینترنت را از ناپاکیها پاک کند، وسیله‌ای شده است برای اعمال سلیقه در دست حکومتهای خودکامه. این موضوع را با توجه به گسترش جغرافیایی فیلترینگ، بهتر میتوان متوجه شد. چنانکه واضح است فیلترینگ در کشورهای عقب افتاده‌ای به اجرا گذاشته شده که کارنامه‌ای سیاه در حقوق بشر دارند و تقریباً هیچ کشور پیشرفته‌ و آزادی را نمیتوان پیدا کرد که عموم شهروندان خود را از دسترسی آزاد به اطلاعات محروم کرده باشد. البته لازم به توضیح است که در کشورهای غربی نیز فیلترینگ تا حدودی مورد توافق قرار دارد ولی حوزه آن به شدت محدود و مربوط به سایتهایی میشود که اقدام به پخش تصاویر مستهجن و مطالب غیر اخلاقی میکنند. در این کشورها دولت به هیچ وجه وارد وادی فیلترینگ نشده و این کار صرفاً توسط برخی سرویس دهندگان اینترنت (ISP) انجام میگیرد. والدینی که نگران سلامت کودکان و نوجوانان خود هستند از این گونه ISPها اشتراک اینترنت تهیه میکنند.
در کشورهایی که فیلترینگ اجرا میشود دیر یا زود هر کاربر اینترنتی این مسئله را تجربه میکند که سایت مورد نیازش به غلط فیلتر شده است. از آنجایی که در اکثر این کشورها هیچ مقام و مرجعی برای اعتراض وجود ندارد، برای کاربر دو راه بیشتر باقی نمی‌ماند. یا تسلیم شود و اجازه دهد حاکمانش در مورد خیر و صلاح او تصمیم بگیرند یا این که بر خواسته خود پا فشاری کند و سعی کند خود را از چنگال دیکتاتوری و سانسور بیرون بکشد.
فطرت انسان به گونه‌ای است که از هر نوع محدودیت و سلطه‌ای میگریزد، حتی اگر آن محدودیت از روی خیرخواهی وضع شده باشد. از این رو، بسیاری از کاربران در مواجهه با سانسور راه دوم را در پیش گرفتند و سعی کردند به هر نحو ممکن، آزادی از دست رفته خویش را باز پس‌گیرند. به این ترتیب بود که به موازات شکل گیری و گسترش فیلترینگ، فرهنگ مبارزه با فیلترینگ نیز شکل گرفت.
خوشبختانه طراحی اولیه اینترنت در کشورهایی انجام گرفته که در آنها تفکر ارتجاعی و قیم مأبانه جایی ندارد. در این کشورها انسان به عنوان موجودی صاحب عقل و خرد در نظر گرفته میشود که قادر است خیر و شر خود را تشخیص دهد. بر همین اساس، ساختار اینترنت بر پایه تبادل آزاد و بدون نظارت اطلاعات طراحی شده است و در واقع، سیستمهای فیلترینگ اجزا تحمیل شده به اینترنت هستند که با دیگر ساختارهای آن تطابق کامل ندارند. این ناسازگاری، راههای فرار متعددی را بوجود آورده که کاربران میتوانند از آنها برای دور زدن و عبور از سد فیلترینگ بهره بگیرند.
ولی به هرحال باید توجه داشت که فیلترینگ و مبارزه با فیلترینگ یک جدال تمام نشدنی است. در یک سوی میدان حاکمان و صاحبان فیلترینگ قرار دارند که سعی میکنند با بهره‌گیری از تکنولوژیهای جدید، هرچه بیشتر راههای فرار را بر کاربران ببندند و حلقه سلطه را بر مردمان خود تنگ‌تر کنند و در سوی دیگر میدان، کاربرانی وجود دارند که تلاش میکنند با شناسایی و بهره‌گیری از نقاط ضعف سیستم، آزادی از دست رفته‌شان را باز پس‌گیرند.
چیزی که مسلم است این است که هیچ یک از طرفین به عنوان برنده مطلق از میدان بیرون نخواهد آمد و هر عملی با عکس العمل طرف مقابل پاسخ داده خواهد شد. لذا بهتر است بجای عبارت "مبارزه با فیلترینگ" از عبارت "مقابله با فیلترینگ" استفاده شود. زیرا این یک جنگ مجازی و در دنیایی مجازیست و کسانی که حقیقتاً میخواهند با فیلترینگ و سانسور مبارزه کنند باید با ریشه‌های آن که ن‍شأت گرفته از کوته فکری و استبداد است در دنیای واقعی به مبارزه برخیزن
منبع اصلی http://www.iranpressnews.com/javan/2007/09/655.htm

۱۳۸۷ دی ۲۶, پنجشنبه

فیلترینگ معکوس


مشکلاتی که بر سر راه استفاده آزادانه مردم ایران از اینترنت وجود دارد شاید در نوع خود در تمامی جهان بی‌نظیر باشد. در حالی که حکومت ایران به همراه چین این افتخار را دارد که از بزرگترین سانسورگران اینترنت بشمار رود، ایالات متحده آمریکا نیز با وضع پاره‌ای قوانین، عرصه اینترنت را بر کاربران ایرانی تنگتر کرده است. بر اساس این قوانین، شرکتهای آمریکایی از ارائه خدمات به کشورهای ایران، کوبا، کره شمالی، سوریه و سودان فعالانه منع میشوند. اگرچه حوزه اصلی این تحریمها در ابتدا محدود به تراکنشهای مالی و پرداختهای اینترنتی بود ولی متأسفانه دیده میشود که این حوزه در حال گسترش است و امروزه حتی بعضی از شرکتها از دانلود نرم‌افزارهایشان توسط کاربران ایرانی جلوگیری میکنند.
این نوع از فیلترینگ نه در مبدأ بلکه در مقصد انجام میشود و سرور شرکت ارائه دهنده خدمات، قبل از ارائه هرگونه سرویسی، ابتدا IP آدرس مشتری را چک میکند و در صورتی که متعلق به یک کشور تحریم شده باشد از ارائه سرویس سرباز میزند. این نوع خاص از فیلترینگ را اصطلاحاً فیلترینگ معکوس (Reverse Filtering) میگویند.
در حال حاضر اغلب شرکتهای آمریکایی از قبول پرداختهای اینترنتی از داخل ایران امتناع میکنند و با این کار خرید اینترنتی را برای کاربران ایرانی بسیار سخت کرده‌اند. حتی اگر برای پرداخت، از کارتهای اعتباری بین‌المللی و یا آمریکایی هم استفاده شود، باز هم به دلیل اینکه تراکنش از داخل کشور ایران صورت گرفته مورد قبول قرار نمیگیرد. در مورد پرداختهای اینترنتی نحوه عملکرد این شرکتها به یکی از سه شکل زیر است:
۱. تعدادی از این شرکتها جلوی دسترسی کاربران ایرانی به وب سایتشان را به طور کامل گرفته‌اند. هنگامی که شخصی بخواهد از داخل ایران به وب سایت آنها دسترسی پیدا کند با خطاهایی مانند: Forbidden، Time out و غیره مواجه میشود. شرکتهای Godaddy و Escrow در این دسته جای دارند.
۲. بعضی از شرکتها مثل پی‌پال به کاربر اجازه میدهند تا از وب سایتشان بازدید کند ولی هنگامی که کاربر بخواهد داد ک ستد مالی انجام دهد با یک پیام اخطار مبنی بر این که وی در یک کشور تحریم شده (Sanctioned Country) قرار دارد مواجه میشود. ( اخیراً جمهوری اسلامی سایت پی‌پال را فیلتر کرده است.)
۳. تعدادی از شرکتها مانند 2CO به کلیه کاربران اجازه دسترسی کامل به وب سایتشان را میدهند و در ابتدا خرید را از همه قبول میکنند ولی بعد از چند روز (معمولاً کمتر از ۳ روز) با عنوان این که پرداخت از داخل یک کشور تحریم شده صورت گرفته، معامله را لغو میکنند. لازم به توضیح است که در پرداختهای آنلاین، به طور معمول، یک فاصله زمانی حدوداً ۷۲ ساعته وجود دارد که طی آن شرکت فروشنده، صحت اطلاعات مشتری را مورد بررسی قرار میدهد و در خلال این مدت پولی از حساب مشتری کسر نمیشود.
با توجه به اینکه هنوز خرید اینترنتی در ایران جا نیفتاده و اکثر مردم ایران از داشتن کارتهای اعتباری بین‌المللی محرومند به نظر نمیرسد تحریمهای مالی آمریکا مشکل جدی را برای کاربران ایرانی بوجود آورده باشد. با این حال آنچه بیشتر باعث نگرانی است این است که امروزه محدوده این تحریمها از حوزه مسائل مالی فراتر رفته و به دانلود نرم‌افزار و خدمات رایگان اینترنت کشیده شده است. شرکتهایی مانند سان ماکروسیستمز و مک‌آفی از دانلود و به روز رسانی نرم‌افزارهایشان توسط کاربران ایرانی جلوگیری میکنند. حتی شرکت گوگل نیز جلوی دانلود بسته نرم‌افزاری این شرکت موسوم به گوگل‌پک (Google Pack) را از داخل ایران گرفته است.

۱۳۸۷ دی ۲۳, دوشنبه

فیلتر شکن جدید 2009

۱۳۸۷ دی ۲۲, یکشنبه

فیلتر شکن جدید 2009

 
Clicky Web Analytics

Copyright © 2009 www.eshterak.net